Het gaat er om wie wel en wie niet mag verdoven.
Lees het f goed door en mocht je er nog niks van begrijpen mail het BIG ff dan met je vraag en je krijgt zekers een antwoord retour.
Het onderstaande kreeg ik retour op 26-01-06 via mail , nadta ik een mailtje met mijn vraag had gestuurd van wie wel en wie niet mag verdoven.
M.v.g. Roelf....................
-------------------------------------------------------------------------------------------------
Geachte heer,mevrouw
In de Wet BIG wordt slechts een bepaald aantal beroepsbeoefenaren genoemd die zelfstandig bevoegd zijn de zogenaamde voorbehouden handelingen te verrichten.
Artsen hebben deze zelfstandige bevoegdheid. Als zij bekwaam zijn mogen zij op eigen gezag een indicatie stellen en een voorbehouden handeling uitvoeren. Onder bepaalde voorwaarden mogen zij een opdracht geven aan een niet zelfstandig bevoegde om de voorbehouden handeling uit te voeren.
Ook tandartsen en verloskundigen zijn zelfstandig bevoegd bepaalde voorbehouden handelingen te verrichten als zij bekwaam zijn. De handelingen moeten wel binnen het in de Wet BIG omschreven deskundigheidsgebied liggen.
Verpleegkundigen en ambulanceverpleegkundigen, die zijn geregistreerd in het BIG-register, en mondhygiënisten komen in aanmerking voor de regeling van functionele zelfstandigheid. Deze regeling houdt in dat zij in opdracht van een arts, tandarts of verloskundige zelfstandig voorbehouden handelingen mogen uitvoeren zonder dat de opdrachtgever toezicht houdt en de mogelijkheid heeft om tussenbeide te komen. Voorwaarde is dat de beroepsbeoefenaar bekwaam is.
In artikel 36 van de Wet Big staan de voorbehouden handelingen opgesomd. Dit zijn:
heeldkundige behandelingen;
verloskundige behandelingen;
catheterisatie en endoscopieën;
puncties en injecties;
narcose;
gebruik van radio-actieve stoffen en ioniserende straling;
cardioversie;
defibrillatie;
elektroshock;
steenvergruizing;
kunstmatige fertilisatie.
Met vriendelijke groet,