/b>Donderdag stond de rivier safari op het programma. We vertrokken om 8.15 richting Olifantsrivier. We waren nogal vroeg dus zijn eerst even bij een dam gaan kijken. Het water wat achter de dam ligt wordt gebruikt voor drinkwater voor Phalaborwa, nergens anders voor.
Bij de rivier aangekomen gingen we de boot op met Donovan (gids) en Barry (gids/stuurman). Barry is een oude man die z'n hele leven al in de bush woont. Eerst in Zimbabwe en nu in Zuid-Afrika.
Wat we gezien hebben: nijlpaarden, een leguaan, krokodillen, een giraf, waterbokken, veel vogels (ook lepelaar en blauwe reiger, had ik nog nooit gezien natuurlijk!) en zelfs...buffels. Da's wel weer mooi, dan heb ik nu 3 van de big 5 gezien. Alleen nog luipaard en neushoorn.
's Avonds in de lodge gegeten met als toetje 'white chocolate fondue', baie lekker.
Vrijdag gewerkt en een groep van African Holidays ontvangen samen met een paar anderen van het personeel. 's Avonds met de groep mee op BUSH BRAAI. Om 16.30 het park in en dan in de schemer en in het donker dieren proberen te spotten. Met name proberen want veel hebben we niet gezien. Wel een grote groep olifanten (stuk of 15) met wat kleintjes erbij. Bij de braaiplek kregen we eerst wat uitleg over veiligheid. Er staan dan ook 4 mannen met flinke geweren bij de braai. Het is namelijk een open plek in het Kruger Park waar een barbeque wordt gehouden. Er is wel een omheining, maar dat is meer om de mensen binnen te houden dan de dieren eruit te houden. Maar in ieder geval, heel lekker gegeten en leuk contact gemaakt met mensen van African Holidays. Kan altijd handig zijn natuurlijk.
Zaterdag ook gewerkt en 's avonds een 'goodbye braai' van Caroline en Marcel. Hun stage zit er nu op. Ze zijn vanochtend naar Johannesburg vertrokken en vliegen vanavond naar huis.
Vandaag (zondag) ging de groep van African Holidays ook weer verder met hun reis. Was dus veel mensen uitchecken vanochtend.
Af en toe is het nog wel heel rustig dus heb wel genoeg tijd om aan m'n verslag te werken. Nu al 15 pagina's dus dat gaat wel lekker.
Bericht van 15 juni
/b>Gister naar Blyde River Canyon geweest met Jeroen. Om 7.45 vertrokken met onze goeie ouwe Datsun uit de seventies.
Vanuit de verte zie je de bergen al steeds dichterbij komen en ik moet zeggen, als je er eenmaal bent is het echt onwijs mooi.
Eerst naar de Three Rondavels geweest, een soort Three Sisters wat ze in Australie hebben, maar dan in de vorm van rondavels. Echt een onwijs uitzicht daar.
Verder gereden naar de Berlin Falls en de Lisbon Falls. Bij de Berlin Falls heb je een uizicht wat een beetje op Canada lijkt. Heel verschillend dus van het Kruger Park.
Bij elk uitzicht of elke bezienswaardigheid zijn stalletjes waar vrouwen hun kunstwerkjes verkopen. Dat is voor hun echt de bron van inkomsten dus als je wat koopt, is het nog voor een goed doel ook.
Onderweg nog bavianen en koeien tegen gekomen, ook nog een andere aap maar we moeten nog even opzoeken wat voor'n aapie dat was.
Vervolgens doorgereden naar God's Window. Nou ja, is mooi, dat moet ik zeggen. Maar het uitzicht bij de Three Rondavels is echt wel mooier. Dus ik zou zeggen: God, verhuizen!
Na God's Window zijn we doorgereden naar Graskop. Daar werden we al meteen belaagd door wat mannen die allerlei noten wilden verkopen. Maar ja, om dat nou als lunch te nemen, nee...Dus even in een klein restaurantje wat gegeten, erg lekker.
Na de lunch was het al bijna half vier en vonden we het allebei wel tijd om richting Phalaborwa te rijden. Onderweg nog even wat te drinken gehaald in Hoedspruit en daarna op naar het staffhouse. Tenminste, dat was het plan.
Aangezien er een mooi waarschuwingsbord voor overstekende olifanten langs de weg stond, moest ik daar wel even een foto van hebben. Dus zo gezegd zo gedaan. Stapte ik in de auto, en wat zie ik daar? Een cheetah vlak achter het hek in een private game reserve. Echt zo dichtbij, ongelooflijk. Op een gegeven moment zat alleen het hek nog tussen ons en die cheetah. Dus mooie foto's zijn het resultaat! (Komt nog op de site natuurlijk) Het aparte ervan is dat er nog geneens 50 cheetahs in het hele Kruger Park leven, maar toch eentje gezien!
Bericht van 17 juni
/b>Even een kort verslag van gister vandaag want vandaag was toch wel een mooie dag!
Gister was niets bijzonders, gewoon gewerkt, niets speciaals gebeurd.
Vandaag was leuk. Waarom waarom waarom? Nou, ik werd vanochtend om 11 uur gebeld of ik eerder kon komen omdat de bush braai plek moest worden schoongemaakt. Of ik daar even heen kon rijden met 2 onderhoudsmensen en een ranger (met geweer, voor het geval dat). De bush braai plek is een offroad weg waar je normaal niet mag komen. Maar goed, deze keer wel dus dan heb ik dat ook weer ervaren.
Bij de plek aangekomen moesten de bladeren van de plek af worden geharkt, de braai gemaakt worden, het as opgeruimd worden en de wc schoongemaakt worden. Dus die twee van de onderhoud gingen meteen maar aan de slag. Ze zijn het ook niet gewend dat een leidinggevende (in dat geval was ik dat) mee helpt. Maar goed, aangezien er leeuwen gespot waren vlakbij de weg vond ik het een extra reden om ze een handje te helpen met het harken. De wc schoonmaken ging me dan weer iets te ver aangezien de plaskes met een bakje uit de wc wordt geschept (zo'n chemisch toilet, maar dan zonder chemische middeltjes).
Nadat alles gedaan was stopten we even bij de plek waar de leeuwen gespot waren. Drie leeuwen lagen vlakbij de weg met daar vlakbij een dode buffel. Verderop was ook een dode buffel met twee leeuwen en een stuk of 20 gieren. Wel heel apart om zoiets te zien, ik heb er foto’s van dus die zien jullie nog!
Toen ik terug kwam, inmiddels al 15.00 uur, heb ik nog wat mensen ingecheckt. Het is deze paar dagen heel druk omdat de mensen hier een vrije dag hebben.
Heel veel ‘locals’ gaan dan een dag of een paar dagen even weg, een soort pinksterweekend, maar dan anders.
Om ongeveer 16.00 moest een grote groep van de staff naar het busstation en de taxistandplaats worden gebracht. Dus wat voor auto nemen we daarvoor? Juistem, de 4x4 welke gebruikt wordt voor de safari’s. Ik zal daar ook een foto van op de site zetten, dan weten jullie waar ik het over heb.
En nu, ‘s avonds eigenlijk wachten op nog een aantal check-ins en straks lekker tukken. Mag eerder weg als het rustig is aangezien ik twee uur eerder begonnen ben.
Nou mensen, tot mails enzo. Ik hoop in de loop van aankomende week wat foto’s op de site te zetten maar ik kan niets beloven.
Ohja trouwens, vanochtend zaten Jeroen en ik rustig op de bank een kookprogramma te kijken…vloog er toch ineens een vogel over ons heen! En dat in het huis. Dus dat beest vloog tegen van alles aan, mogen blij zijn dat het raam er nog in zit. Op een gegeven moment zat ie op de fan (zo’n ventilator aan het plafond) en ja, wat doe je dan? Juist, zet de fan aan! Wel lachen hoor als je zo’n vogel rondjes ziet draaien langs het plafond. Maar na een poos ging ie wel wat te hard dus vloog ie maar weer tegen het raam aan. Alle ramen stonden inmiddels al zo open als mogelijk en na een tien minuten durend avontuur voor deze Zuid-Afrikaanse vogel kwam de vrijheid hem weer tegemoet.
En dat was het voor vandaag!
Groeten,
Melvin
[/b]