FORUM turdusmerula

turdusmerula

http://www.turdusmerlua.nl
A
albert 19/03/2005 12:26
81.204.98.*

wormen zien of horen?

Een Merel zoekt met name in de zomer veel voedsel op de grasperkjes in onze tuinen en of andere grasperkjes. Ze zijn dan hoofdzakelijk op zoek naar regenwormen.

Dit schouwspel is altijd leuk om te bekijken. Ze lopen naar een bepaald plek trommelem soms wat met een poot op de grond en houden vervolgens hun kop schuin. Vervolgens is het dan bijna een trefzekere sprong en men heeft weer een pieraas aan zijn laars.

Nu is er een zekere discussie -zelfs op hoog niveau- gaande of dat de Merels deze regenwormen nu horen of zien voordat zij er op af springen.

Wat is uw ervaring of mening: is het horen of zien, maar zwijg er niet over, laat het ons weten.

Gegroet Albert

| Terug naar Topics overzicht | | Plaats een reactie|

R
ruud 19/03/2005 12:27
81.204.98.*
Van: blacom35921 (Oorspronkelijk bericht) Verzonden: 20-2-2005 18:33

Als je op een grasveldje staat, en je trilt met voet op de grond, dan komen er na enige ogenblikken regenwormen naar de oppervlakte.

Als de worm de oppervlakte doorbreekt dan maakt dit een licht krakend geluid.

Soms zitten er tientallen regenwormen op een halve vierkante meter.

Het gehoor van de merel is fenomenaal. Maar hij kijkt ook hoever de regenworm uit de grond is gekropen, meestal pakt hij de regenworm op het moment dat deze zich bijna uit de grond heeft gewrongen, en op dat moment een dun lijf heeft.

De merel neemt de regenworm altijd "levend".

De regenworm bevat inwendig veel aarde, bij het voeren van de jongen met emelt, (langpootmuglarve) en andere larven en "levend voer" geeft de merel dikwijls een regenworm ertussendoor voor de spijsvertering van de jongen, de aarde dient dan als molenmaalstenen in de piepkleine merelmaagjes. !!!

Probeer eens op een betegeld oppervlakte in de voedertijd een paar meelwormen te leggen, binnen een mum van tijd zijn deze opgehaald, en niet alleen door de merel. !!

S
sanne may 26/06/2005 20:14
81.207.173.*
ik heb weinig verstand van dit soort dingen

maar wat ik wel weet is dat....

als je een beetje op de gond tikt komen er

waarschijnlijk regen wormen uit (of andere)

de naam van de worm zegt het al

de wormen denk dat het regent en komen naar buiten

de merel weet dat dus doet dat

dan is het kassa !!

doeg sanne may

M
Marga 07/08/2005 09:52
80.100.209*
Tussen alle merelliefhebbers zit er ook iemand, ik dus, die de vogels erg mooi vindt maar ook mijn grasmat HEEL wil houden, Net nu ik hem weer mooi en egaal heb. Sinds gisterenavond hebben 3 merels mijn grasmat weer eens 10cm diep op sommige gaten vernield....hoe houd ik ze WEG!!!! Ze mogen in mijn bomen, in de borders een rommel maken, want daar graven ze soms zelfs planten compleet uit, maar niet in mijn gras!

K
Kees 08/03/2006 23:46
83.116.241.*
Momenteel wordt mijn grasveld,volledig verwoest door merels.

Ik heb voogaande jaren dit nog nooit meegemaakt dat merels grote gaten pikken in het gras op zoek naar?????? Het laatste jaar gebeurde het in de nazomer,en nu beginnen ze al in de winter. Ik vond het altijd leuke beesten maar nu niet meer het zijn fanatiekelingen,wat kan ik hier aan doen!!!!

L
Lisette 23/03/2006 13:05
193.172.170*
hoi,

Ik denk niet dat je veel kunt doen aan het feit dat een merel of andere vogel jouw gazon 'sloopt'. Je kunt er ook geen bordje bijzetten 'verboden in het gras te pikken'. Zolang je gazon hebt blijven de vogels natuurlijk op zoek naar wormen. Je zou het een paar maal in de week moeten controleren en repareren.

Is wegjagen een optie? Ik denk het niet, ik vind nl. dat je blij moet zijn met alle vogels in je tuin. Hoe meer vogels, hoe natuurlijker je tuin is.

S
soufian 08/03/2007 17:16
84.105.130.*
maakt het uitals eenvogel een regenworm aan de achter- of voorkant uit de grond trekt

Snelle reactie als
← Terug naar Topics overzicht + Plaats een reactie
| FreeGoodies | Algemene vragen forum | Albumsindex | UsenetChart |