Misschien is dit wel de meest gestelde vraag over het isoleren van geluid....Hoe maak ik mijn zolder geluiddicht, zodat medebewoners en buren geen last hebben van mijn muzikale aktiviteiten. In jouw geval, een drumstel, waarschijnlijk een van de moeilijkste dingen om te bewerkstelligen op een eenvoudige maar tevens betaalbare manier. Je zult niet snel onder het 'box in een box idee' uitkomen, omdat dit nu eenmaal de meest doeltreffende manier is om het geheel te isoleren. Afhankelijk van de afmetingen van je zolderruimte is het zeer belangrijk om de muren met voldoende spouw (=luchtruimte tussen de muren) van elkaar af te houden, de nieuwe muren van plafond, bestaande muren en vloer gescheiden te houden met akoestische dempingmaterialen (vilt,rubber enz)en het geheel uit te voeren met dubbel gips of zelfs nog beter 3 of 4 lagen, en dan om en om verticaal en horizontaal gelegd. Daarna je drumstel op een geisoleerde mat van rubber of iets dergelijks plaatsen scheelt ook al weer en een dubbele deur is vaak ook van levensbelang. Je ziet dat het nogal wat teweegbrengt om iets dergelijks goed te isoleren, maar wil je het betaalbaar houden dan is dit toch wel de manier i.p.v. professionele (vaak onbetaalbare) geluidscabines te plaatsen. Op de website staat een handige materialenlijst met veel gebruikte materialen[url]http://www.mondialproductions.nl/1841853.htm waar je ideen kunt opdoen. Tevens bestaan er (in het geval je akoestisch drumt) speciale dempingsvellen die je op je drumstel kunt leggen, maar in de praktijk werkt dit voor de drummer niet zo fijn, alhoewel ze aardig dempen.
Rob

[/url]