Ook eind 2007 bleef ik zonder de kick van het zelf explosieven aansteken, want ik heb er weer geheel op andersmans kosten van genoten. Uiteraard niet slechts om 12 uur, maar vanaf de eerste verkoop continu inclusief nieuwjaarsdag.
Jeugd met geld teveel draaide continudienst om het pyrotechnische spul (achteloos over de schouder geworpen om alweer nieuw aan te steken) er tijdig door te stoken. De nieuw geïntroduceerde opruimzak voor afvalresten is daarbij net zo hilarisch als het oude verbod iets aan te steken vóór 22 uur op Oudejaarsavond. In stad en land klinkt dan ook de laatste week iedere tien seconden een knal, waarvan sommigen alsof er met een hamer op de wereld wordt geramd.
Volgens een postbankenquête verklaarde driekwart van de 62.100 respondenten in Nederland er geen cent aan uit te geven! Dus die 70 miljoen euro wordt erdoor gejaagd bij het andere kwart; 3% van hen besteedt zelfs meer dan 100 euro. Het Postbanksommetje dat gemiddeld per Nederlander "dus" 10 euro wordt verstookt heeft volgens mij geen enkele meerwaarde, vooral omdat één vraag niet werd gesteld: vindt u dat jaarwisselingstumult eigenlijk aangenaam, ook gelet op de ontelbare zich rot voelende dieren?
Het zegt natuurlijk niks dat ik in eigen kring alleen maar mensen vond die enorm walgen van het decadente zwelgen in deze verkwistende overdaad (jongeren beschadigen zo trouwens nog sneller hun gehoor dan met discobezoek alleen).
Uitwas van knettergekte hierin was het steeds harder zetten van popmuziek de dagen voor de jaarwisseling bij de giraffen van Dierenpark Amersfoort, om ze minder onrustig te maken! Wie zei ook weer: "Nederland is ziek"?
Ooit was het concert van scheepstoeters, pannendeksels en een vuurpijltje om 12 uur onschuldige folklore, maar in een halve eeuw is het ontaard tot een nationale uitbarsting van pyromanie, zinloze milieuvergiftiging, honderden gewonden, branden en gooien met leeggezopen flessen naar hulpdiensten.
Hoeveel procent van dit volk wenst dit werkelijk?? Het laten meeroken op de werkplek is zowaar doodzonde geworden, maar wanneer komt er een wet tegen het dagenlang uitroken en murwknallen van woonbuurten?
Een straatverbod zal de vuurwerkmafia razend gebelgd maken en alle gelovigen van het "funisme" (dwangmatig najagen van fun) diep kwetsen in hun afgoderijgevoelens, maar zal het noodzakelijke bluswater vormen voor de escalerende verhorking en ons helpen te overleven.
V.Iris