Het Chakraplein
https://www.chakraplein.nl
R
Rob Ek 15/01/2005 22:39

Ontkenning

In de eerste reactie in dit forum werd mij aangeraden maar met de therapie te stoppen. Immers -volgens de schrijver- was dit niet nodig. wanneer je gerealiseerd bent moet je niet meedoen aan dit soort dualiteiten.

Wij moeten uitkijken voor het misverstand dat de wereld der verschijnselen onecht zou zijn en dat wij die kunnen ontkennen. De wereld van wereld, lichaam, denken, voelen verschijnt in ons bewustzijn, en zet ons voor wat we moeten doen of nalaten. De kern van Advaita is dat wij er niet ons bewustzijn in projecteren. Wij zijn in de kern datgene wat de wereld waarneemt, en maken dus geen deel er van uit.

| Terug naar Topics overzicht | | Plaats een reactie|

H
Hilco 15/02/2005 01:23
tDe kern van Advaita is dat wij er niet ons bewustzijn in projecteren. Wij zijn in de kern datgene wat de wereld waarneemt, en maken dus geen deel er van uit.

In essentie maken we er misschien geen deel van uit, maar in beleven wel degenlijk. Aleen zijn we niet denken nog de waarnemer van het denken. maar diegene die het waarnemen mogelijk maakt

groetjes.

Hilco

R
Rob 20/02/2005 12:42
Ja, in wezen is alles Een. Een staat die ons denken niet kan bevatten. Het denken kan slechts functioneren door het interpreteren van waargenomen verschillen tussen objecten.

Eenheid is iets waar het denken, dus ons dagelijks bewustzijn, niet bij kan. Het deel kan het geheel niet omvatten. Voor ons zijn deze conclusies dan ook louter woorden. Maar je kan gevoel ontwikkelen voor de Staat die wij zijn.

H
Hilco 20/02/2005 22:44
Iedere keer moet het denken er aan denken, om het denken niet serieus te nemen.

Alle vermeende problemen beginnen daar. Maar zodra dit beseft wordt in het nu is het probleem verdwenen. De lucht is weer schoon tot de volgende wolk verschijnt. Of is dit ook nog actie? Hij lijkt in iedergeval van een andere orde te zijn, dan de (normale) reactie.

groetjes,

Hilco

R
Rob 20/02/2005 23:01
Hoi Hilco!

Ja zo is het.Dat is het enige nut van al die kennis en al het gepraat. Dat je ineens beseft dat het denken niets anders is dan de krant. Leuk om te lezen, maar het is niet het leven an sich. Het woord 'banaan' kan je niet opeten zou Harry zeggen.

Je beseft dat je naar jouw denken zit te kijken. Je bent dus niet je denken, want je kijkt er naar. Dat -je- dat kijkt is al hetgeen wij zoeken. Zo dichtbij is het. Zo simpel. Het enige wat ons mensen vervolgens frustreert is dat je dat je dat zien niet kan zien. Je kan het niet beetpakken, je kan er niet mee lopen pronken, en je kan het niet manipuleren. Het zien denkt niet. Het ziet. Maar het is ook de bron van alles. Maar omdat wij het niet kunnen zien en onderzoken kunnen wij dus helemaal niets er aan verklaren. Wij kunne het niet naar ons toehalen. Het enige wat rest is dan ons er aan over te geven. En dat houdt in meegaan in de beweging van wat toch al is. De rest is mysterie.

Groets

Rob

H
Hilco 28/03/2005 23:13
Je site was al een juweeltje, maar nu lijkt het op een groei briljant,

zeer waardevol en overzichtelijk.

groetjes,

Hilco

J
Joop 09/04/2005 21:12
Hallo Rob,

Je hebt een interessante site. Ik leer er veel van.

De dialoog in dit forum komt op mij nogal kil over.

Hoe zit het met de allesomvattende Liefde daar lees ik hier niets over.

je kan er niet mee lopen pronken, en je kan het niet manipuleren

Dat lijkt mij het laatste wat je wilt.

Groet,

Joop

R
Rob 12/04/2005 16:28
Dag Joop,

Excuses wanneer het 'kil' overkomt. Hilco en ik kennen elkaar al enige tijd, en wij zitten te schaven aan de laatste grenzen van 'wat je kan doen' voordat Overgave een feit is. Want ook Overgave kan je niet 'Doen'. Wil liefde zich kunnen manifesteren dan dient er een einde aan het pogen zijn. Je kan het niet naar je toehalen, maar je er wel voor openstellen. Dat klinkt misschien kil, maar dat is het absoluut niet. Spiritualiteit is in het 'laatste stuk' heel subtiel in mijn ervaring.

Groetjes,

Rob

R
roos 28/08/2005 01:21
een interessante site.

prettig om te lezen.

groet roos. :>[/b]

J
Joop 21/03/2006 11:10
Hallo Rob,

Inmiddels al weer bijna een jaar geleden sinds ik reageerde....

In de tussentijd veel wijzer geworden en nu ik jullie conversatie teruglees begrijp ik het. Realisatie is nog niet mijn deel, het niets doen/willen oftewel de stilte is nog (ver) weg.

Fijn dat je dit alles wilt delen.

Hug,

Joop

R
Rob 21/03/2006 21:46
Dag Joop,

Ja, kijk er niet overheen! In wezen is het heel simpel. Je sluit je ogen en je bent je gewaar van gedachten. Dat gewaarzijn is het al. Je ziet, en dan pas plakt het denken er een label aan: ik zie een boom. Maar het zien ging er aan vooraf. Het gewaarzijn of het kennen is er altijd al, en is dat wat je wezenlijk bent. Zoek niet naar een staat van Bliss, want dat is ook maar een ervaring. Ik heb genoeg in Bliss gezeten en dacht toen dat ik er was. Maar dat was niet zo. Er is een herkenning nodig van het feit dat alles wat je in jouw leven tegenkomt gekend wordt. En dat het Kennen dat is wat je in wezen bent. Dat Kennen is niet te kennen, want bewustzijn valt niet te ontdekken als een object. Het is onvindbaar. Je hebt het niet. Je bent het!

En wanneer je dat eenmaal gezien hebt, kan je niet anders doen dan verblijven in het zijn. Zonder theorieën, zonder woorden. "Just Be"

Een Hug!

Rob

N
Nel Zegers 01/02/2007 19:04
Hoi Rob,

Ben via een andere site waar ik las dat jij deze website heb hier even gaan kijken. Ik heb nog lang niet alles gezien maar dat komt wel....Vind je kleinkinderen heel mooi. Heb er zelf ook 4 geweldig is het om Oma te zijn....dus geniet ervan Opa.....en veel succes!! Gr Nel

T
thijs kooijman 28/10/2008 16:21
beste mensen,

ik zou graag het e-mail adres van bob ek hebben,omdat ik het niet via deze site kan openen.

bedankt voor het lezen van dit bericht.

groetjess van thijs

P
Pkuipers@a-priori.nl 14/11/2008 13:45
Wat mij op deze site opvalt is de zienswijze op de effectiviteit van de leer van Jeddu Krishnamurti. De schrijver meldt dat K. op het eind van zijn leven nauwelijks mensen tot de waarheid zou hebben gebracht. Dit ondanks het feit dat mensen soms wel 30 jaar zijn lezingen zouden hebben gevolgd. De schrijver(s) op deze sight begrijpen wel allen de door henzelf gepropageerde leren, maar maken er geen deel van uit. Is dat nu niet de essentie van de leer van K. Als degene die ervaart de ervaring is, dan valt hem dat waarchijnlijk zelf niet op en is de constatering van een 'geslaagde' leerling in zichzelf nooit te constateren. Ik hoop dat ik duidelijk maak wat ik bedoel. Alleen klonen van Kzouden opvallen. En dat is volgens K. nou net niet de bedoeling.

R
Rob 22/11/2008 10:37
Thijs, die e-mail werkt altijd. Mail anders jurono@wanadoo.nl.

Groet!

Rob

R
Rob 22/11/2008 10:42
Aan PKuipers. Het is niet mijn zienswijze, maar die van Krishnamurti zelf. Daar maak ik gewoon melding van. En verder vertel je een heel theoretisch verhaal dat alleen opgaat voor het soort gerealiseerden die niet meer van 'deze wereld' zijn. Ook iemand die het 'begrip' heeft, weet dat hij die stille achtergrond is van alles wat er gebeurt in de wereld, maar zodra hij zijn mond opent er gebruik wordt gemaakt van de objectieve persoon. Daar valt geen moedertje lief aan te doen.

Groet, Rob

Snelle reactie als

← Terug naar Topics overzicht + Plaats een reactie
| FreeGoodies | Algemene vragen forum | Albumsindex | UsenetChart |