In het gastenboek van de Efteltjes site staan al een aantal postjes over dit onderwerp. Maar omdat het gastenboek niet bedoelt is voor discussies zoals deze, heb ik dit topic maar gestart. Hier zijn de postjes uit het gastenboek:
| quote |
| Marein: Ik vraag me al heel lang af hoe De Vliegende Fakir (of De Fakir En De Tuinman, of wat dan ook) werkt. Hoe kan het kleed omdraaien in dat kleine torentje? Of komt er een ander kleed naar boven dat al goed staat? Maar hoe komt dat dan op de touwtjes? Uitleg graag! Efteltje: En over die fakier.... Daar zeg je me wat. Nu ik erover zit te denken weet ik het ook niet. Voor mij is het dus ook een raatsel. Maar mischien weten andere dit! Reacties zijn welkom. Groeten, efteltje Marein: Ik had net een idee! Wat nou als alleen de fakir zelf draait, zonder het tapijt? Dan hoeft er geen geklooi met de touwtjes te zijn. Misschien zit er wel een pin op het tapijt waar de fakir omheen draait als hij in de torens zit... Zijn er geen bouwtekening of foto's van onder het tapijt te vinden? Efteltje: hey marein. je hebt denk ik wel gelijk over de fakir volgens mij draait hij zelf rond. goed bedacht! ennuh...ik kan helaas geen bouwtekeningen hier van vinden. |
Ik heb op alle foto's gekeken die ik kon vinden, maar geen enkele aanwijzing tot nu toe...

). het tapijt blijft dus op de kabels (dat zijn er 6 maar die zie je niet goed) terwijl de fakir draait en als ie klaar is met draaien dan trekken de motoren het tapijt weer naar de andere kant en daar gebeurt weer hetzelfde