Tis al weer een tijdje geleden dat ik een verhaal geplaatst heb.
Uiteraard vanwege tijdgebrek en alle uithoeken die ik bezocht heb in de afgelopen weken. Maar eigenlijk is dat geen excuus. Je kunt best vanuit de outback een verhaal posten. Waarschijnlijk moet je het verhaal dan laten brengen door een verdwaalde kameel. Ja die lopen hier ook rond.
Het vervelende van het alles is dat ik in de afgelopen weken zo ontzettend veel gedaan en gezien heb. Vervelend omdat ik nu ontzettend veel belevingen moet gaan typen.
Ach ja, het reizigersleven gaat niet over rozen.
We waren gebleven in Alice Springs. Dat is voor mij alweer een eeuwigheid geleden. Ik kan me het haast niet meer herinneren. (ik word een beetje ouder)
Ik maak het verhaal net als de vorige keer per plaats waar we geweest zijn.
Devils marbles.
Deze beroemde stenen liggen echt zomaar in het niets. De boulderstenen zijn groot en liggen verspreid over een groot gebied. Het was gaaf om hier rond te lopen en op een aantal stenen te klimmen. Het is echt iets wat je niet kunt missen in de outback.
Mataranka.
Dit stadje heeft een heet waterbron. Niet echt heet maar 32 graden is toch een aardig temperatuurtje. En vergeleken met de 40 graden omgevingstemperatuur is het zelfs verkoelend. De bron ligt midden in een bos en is echt schitterend.
Het water is zo ontzettend helder en de tropische omgeving maakt het geheel af. We hebben hier zowel op de heen als terugweg naar/van Darwin gezwommen. Heerlijk. 50 meter vanaf de bron is een rivier. Hier zwemmen naar het schijnt zoetwater krokodillen. Deze schijnt niet gevaarlijk te zijn voor mensen. Ik ga dit niet uittesten. (zit niet in mijn verzekeringspolis)
Katherine en Katherine Gorge.
Het stadje Katherine is eigenlijk het eerste bewoond gebied vanaf Alice Springs. Het is een gebied waar veel Aboriginals wonen.
Katherine Gorge is een ontzettend lange kloof met water. We hebben hier een wandeling gemaakt en ik verbaasde me vooral over het aantal vleermuizen dat in de bomen hangt. Ongelovelijk, en ontzettend veel lawaai.
Litchfield nationaal park.
Dit nationaal park is niet zo bekend als Kakadu en heeft geen Aboriginal art. Het heeft wel ontzettend mooie watervallen en stromende beekjes.
We hebben gezwommen bij bijna alle watervallen. Het was niet overal toegelaten vanwege het regenseizoen wat net voorbij was. Tijdens het regenseizoen komen er "veel" zoutwater krokodillen naar dit gebied. En nee hier wil je niet mee zwemmen. Ik vond dit park fantastisch mooi en was ontzettend blij met alle zwemgelegenheden. Het weer was benauwd warm.
Darwin.
Helemaal in het noordelijk topje van Australie, dichter bij huis kom ik voorlopig niet. Het stadje is tot bloei gekomen na de 2de wereldoorlog.
Tijdens deze oorlog werd de stad gebruikt als legerbasis voor gealieerde aanvallen op Indonesie dat bezet werd door de Japanners.
Ik heb hier een Didgeridoo gekocht en laten opsturen (tezamen met die van Lydia) naar Duitsland. Verzenden naar 1 adres is goedkoper dan naar 2 adressen.
Het is een hele mooie onbeschilderde gelakte Didgeridoo. Ik kan er zelfs al een beetje geluid uit krijgen. Bespelen is wat anders. Oefening baat kunst.
Kakadu nationaal park.
Dit is het beroemdste park in Australie. Je vindt hier veel Aboriginal art en een diversiteit aan natuur. Het staat niet voor niets op de world hertage list voor zowel cultuur als natuur. Helaas konden we de bekende watervallen niet bekijken. Vanwege het net afgelopen regenseizoen zijn veel van die plaatsen onbereikbaar of er zijn krokodillen aanwezig.
We hebben een ontzettend groen, en nat, Kakadu gezien. Grote moerasgebieden die in het droge seizoen gewoon weide landschappen zijn. Ook hebben we heel veel Aboriginal art gezien. De art is mooier dan op Ayers rock. De tekeningen zijn duidelijker en hebben een zichtbare betekenis. We hadden geluk dat er voor ons een tour met gids liep. We hebben de hele tour meegeluisterd.
Altijd handig. Helaas, of niet, hebben we geen krokodillen gezien in het gebied waar ze toch het meeste zitten. Kakadu was een mooi park maar ik had er meer van verwacht. Ik had echt een tropisch regenwoud verwacht en dat was het niet. Toch absoluut de moeite.
Mt Iza.
Dit is een mijnstadje net over de staatsgrens van Queensland.
Hier hebben we de Flying doctors bezocht. Ook hebben we een school of air bezocht. Een school of air is een school waar de kinderen via de radio, nu telefoon, les krijgen van een leerkracht die in een studio zit. De leerkracht heeft 7 a 8 leerlingen tegelijk en geeft een half uur per dag les aan deze groep. De rest moeten de leerlingen zelf doen. Uiteraard met de hulp van moeder en vader. De school in Mt Iza bestrijkt een gebied ter grote van Frankrijk en heeft in totaal 210 leerlingen!!!
We krijgen een rondleiding van een leerkracht en een leerling die toevallig op bezoek is in de studio. De jongen woont op een range met 40.000 hectare grond (en dat is een kleintje in Australie). We krijgen uitleg over de geschiedenis van de school, de werkwijze en we zien een uitzending van een leerkracht.
Erg leuk om te zien hoe deze school werkt. Helaas hadden ze geen baan voor me.
Tablelands.
Dit is tropisch gebied vlak aan de kust met veel watervallen en meren.
Het weer was hier niet zo best. Lage bewolking en af en toe regen.
Het is wel een ontzettend mooi gebied.
Daintree.
Verder naar het noorden ligt het Daintree nationaal park. Dit is ook een tropisch woud aan de kust. Het mooie van dit woud is dat het letterlijk aan de kust is. Je kunt met een been in het woud staan en met de andere op het strand.
Je vindt hier veel mooie stranden waaronder Cape Tribulation. Helaas hadden wij pech met het weer. Het regenseizoen is hier nog niet afgelopen en regelmatig komt er een tropisch buitje langs. We maken veel korte wandelingen door het regenwoud en maken zelfs een nachtwandeling met een gids.
Hij laat ons het nachtleven in het regenwoud zien. We zien vooral veel spinnen.
Port Douglas.
Terug richting het zuiden. Port Douglas ligt aan de kust en heeft een mooi strand van 4 mile. Het is echt een toeristisch stadje. Het barrier reef ligt hier niet zover vandaan aan de kust en strekt zich uit langs de oostkust.
We gaan hier op zoek naar een duikschool en nemen alle informatie mee naar de camping.
Op de camping ontmoetten we Bart en Annemie. Dit Belgisch koppel waren we eerder al tegengekomen in Darwin en in Mataranka. Nu 2000 km verder komen we ze weer tegen. Ook zij zoeken naar een duikschool en we zoeken samen verder.
En ja de wereld is echt klein want ik kom op deze camping een leerkracht van de Pendinghe tegen. Ontzettend toevallig.
Cairns.
Op dit moment zijn we in Cairns waar we gister samen met Bart en Annemie een duikcursus geboekt hebben. We starten woensdag 13 april met de cursus die 4 dagen gaat duren en uitbreidbaar is tot 6 dagen. De 4 daagse cursus is voor het Padi open water certificaat en de 6 daagse bevat ook de cursus voor advanged diver. Uiteraard ga ik dat doen. Ik zit hier al zolang op te wachten en nu gaat t dan eindelijk gebeuren.
Zo dat was het dan weer voor deze keer.
Het is een beetje beknopt en kort geschreven maar het geeft een goede indruk van wat ik hier doe.
Groetjes Johnny