BRRRRRRRRRRRRR wat is het koud in Nieuw Zeeland. Niet echt het zomerweer waar je op zit te wachten als je op reis bent. Koud en nat. Het is net Nederland.
Ik heb begrepen dat het aan de westkust van het zuidereiland sneeuwt. Sneeuw in de zomer. DUSSSSSSSSS. Ach ja zo blijft de reis verrassend en spannend.
De reis voorloopt voorspoedig maar we hebben hier en daar wat pech met onder andere het weer. Ook veranderd de reisplanning ongeveer 10 x per dag. Dit zorgde ervoor dat we niet zijn gaan WWOOF-en op 5 december maar zijn doorgereden naar Kaikoura. Het gezin waar we heen zouden gaan kon ons eigenlijk niet gebruiken op dat moment. Nu gaan we daar oliebollen eten op oudjaarsavond.
Kaikoura is een gehucht wat bekend staat om de walvissen die hier vlakbij langs de kust zwemmen. Deze toeristische knaller heeft dit plaatsje op de toeristische kaart gezet en je ziet het plaatsje groeien. Wij wilden in Kaikoura gaan zwemmen met dolfijnen. Maar in de bus naar Kaikoura, waar we kennis maakten met Hanno en Joyce (Nederlands stel uit Vlaardingen) werd al snel duidelijk dat t weer de komende dagen te slecht zou zijn om te gaan zwemmen. Dus dan maar walvissen kijken. Hanno en Joyce hadden dit al vaker gedaan. Het walvis kijken was supergaaf. Ten eerste waren de golfen 4 tot 6 meter hoog. Voordat we aan boord gingen kregen we een zeeziek waarschuwing.
Gelukkig bestaan hier pillen voor anders waren we er echt aangegaan.
Wat betreft de walvissen. Fantastisch en gigantisch. Echt een aanrader als je de kans krijgt zoiets te doen. Je ziet de beesten van zo dicht bij en in de vrije natuur. En dan wachten tot t moment dat hij weer onder water gaat en die enorme staart boven water komt. Super.
Van Kaikoura gingen we naar Christchurch waar we 4 dagen zijn geweest. Christchurch is een leuke stad. Vooral de wandelroute was geweldig. In het begin zie je nog leuke gebouwen enzo maar aan t eind van de route is een van de bezienswaardigheden een lantaarnpaal. Okee dan. Je begrijpt t al, een leuke stad maar je hebt t snel gezien.
Zondag 12 december was t dan eindelijk zover. Onze huurauto. En wat voor een.
Een groene Nissan march (micra). Klein autootje. Ik pas maar net achter het stuur en onze bagage past ook maar net. Maar goed we redden ons vast wel met dit karretje.
Links rijden is echt heel appart maar na een paar bochten en kruisingen went het toch vrij snel. Op naar Akaroa waar we een nieuwe poging deden om met dolfijnen te gaan zwemmen en weer zat het weer tegen. BALEN!!!!!!!!!!!!
Van Akaroa zijn we doorgereden richting de Alpen.
Het was net alsof we door een fotoboek reden met alleen maar mooie plaatjes.
De ene view was nog mooier dan de andere en het mooie was dat het zo rustig op de weg was dat je gerust op de weg kon gaan stoppen. Echt geweldig.
We hebben gewandeld bij Lake Tekapo en een leuk bergje van 1050 meter beklommen. Vanaf hier was het uitzicht fantastisch. Nu moet ik ook zeggen dat we deze dag geluk hadden met het weer want het is echt helder. We profiteren direct van het mooie weer door ook direct door te rijden naar Mount Cook. Dit is de hoogste berg in Nieuw Zeeland. Ook hier alleen maar fantastisch uitzicht.
Vanuit de bergen zijn we uiteindelijk doorgereden naar Dunedin. Dit stadje is van Schotse afkomst en heeft ook die uitstraling. Dunedin is trouwens Celtisch voor Edinburgh.
Zo dat was het voor nu. Jullie zijn weer helemaal bijgepraat.
De planning is dat we nog een paar dagen in en rondom Dunedin verblijven. Je hebt hier veel wildlife en dat is wel interessant.
De planning is dat we vanuit Dunedin doorreizen naar de westkant van het zuidereiland om precies te zijn Te Anau. Maar zoals ik al eerder geschreven heb. De planning veranderd net zovaak als het weer.
Laat daar maar eens foto' s van zien. Volgens mij ligt het dorp van Frodo Ballings daar nog zoals ze dat voor de film hebben gebruikt.