Hallo,

Zoals beloofd een verslagje van mijn visbeurt deze voormiddag (9u - 13u) in Koolkerke op de vaart Brugge-Sluis (Damse Vaart). Ik verwachtte een voornvisserij waarbij het er ging op aankomen af en toe een bijvangst te verzilveren in de vorm van een grotere platte. Hoewel, enkele jaren geleden kende de Damse een massale vissterfte en brasems zijn bij zo'n rampen er al eerste bij om boven te drijven. Veel slijmjurken waren er dus niet te verwachten.

Ik vertrok met een voornvoertje richting Brugge. Ik koos voor

- 2 kg gewone basismengeling fijn

- 500 gram Purple Voorn Kanaal

- 250 gram gekookt kempzaad

- 250 gram notenmeel

- 300 gram ver de vase

Ik gooide maar de helft van deze hoeveelheid, meer of genoeg.

Geen aarde want dan moest ik meer bollen duwen Daarbij komt nog dat er geen stroming op het water zit (soms een heel klein beetje onderstroom maar ik kon mijn pen 0.3g nog licht driftend sturen), geen grote platte te verwachten waren en dat het maar 1 meter 50 diep was op de stek waar ik zat. Dus waarom zou ik aarde gebruiken.

Ik kwam aan aan het water en koos voor een stekje tussen de brug in Koolkerke en de vertrekplaats van de plezierboot 'De Lamme Goedzak'. Ik hoorde zeggen dat het daar goed vissen was deze tijd van het jaar. Voor onze wedstrijd gaan we iets verderop moeten (+/- 1 km) omdat daar genoeg mooiere plekken zijn. Er is een breed fietspad achter je dus hou de fietsers in het oog op 26 juni. Misschien zetten we best twee gevarendriehoeken (als dat niet strafbaar is) om onze wedstrijd de signaliseren tov wielerterroristen die benauwd zijn hun gemiddelde van 34.7 km/u niet te halen als ze moeten remmen voor een stok .

Ik liet het laatste deel van mijn stok in het foedraal en besloot om op 9 meter 50 te vissen. Ik zat hier mee bijna halverwege het kanaal.

Onder grote belangstelling van een kudde Japanners (plezierboot) begon ik eraan. Met een pennetje van 0.3 gram met carbononderantenne liet in mijn lijn te water. Ik moest nog een loodhageltje n° 12 bijzetten op de lijn en het "kork" stond perfect. Met 2 vers op een haakje 22 stak ik uit. Al gauw kreeg ik nerveuse beetjes. De kleine vis kon mijn ver wel appreciëren. Na drie keer miskloppen besloot ik ietsje langer te wachten en ja hoor een alvertje van 6 gram was de mijne, allez bijna want hij viel er tijdens het "drillen" weer af

Tijd om een pinkie aan te hangen dacht ik dan maar. Het duurde iets langer voor ik beet kreeg maar de beloning was een platje van een 15-tal cm. De keuze om er twee maden aan te hangen was rap gemaakt. Na twee minuten ging de dobber traag onder (ik was toen 15 min. aan het vissen) ... klowp ... Olala de rekker van 0.8mm kwam een meterje uit. "Nu al platte ??" Neenee het was een kroeskarper van om en bij de 800 gram (formaat Bifi). Fuck ( mijn schepnet niet opgetuigd (ik verwachtte kleinen bliek). Vlug mijn stok in een klem gestoken en mijn schep- en leefnet opgetuigd. Ik kon hem nog vlot scheppen en twas de mijnen. Meteen monteerde ik een onderlijn 6/00 met een haak Drennan Super Maggot n° 20 want mijn haak Drennan Red Roach n°22 was geplooid tijdens het onthaken.

Vlug de werppijp gevuld met pinkies en maden en met nen goeien zwiep ter plaatse gebracht. Kwestie van ze bezig te houden. Van dan af was het vissen onder het motto "Niet bijschieten, geen vis". Mijn ver de vase haalde ik nu en dan boven als de beet even weg was of wanneer er onderstroom zat. Bij onderstroom kon ik die kroezen toch niet pakken dus begon ik weer met een haak 22 te vissen met twee vers. Lood omhoog (gespreide loodzetting) en hangen maar.

Na mijn eerste twee kroezen ben ik twee keer op rij kapotgetrokken op 6/00. Die kroezen natuurlijk. Ik heb toen 8/00 gemonteerd met dezelfde haak. Direct verminderde de beet en moest ik veel beter mijn best doen met maden om die kroezen te vangen, op 6/00 kreeg ik veel vlugger beet. Met ver had mijn dobber geen tijd om recht te komen en bleven de beten hetzelfde. Ik gebruikte geen topsets vandaag dat ik met ver niet meer met 6/00 vistte met ook met 8/00 moest vissen.

Ik was beginnen met vissen met een staande haak (juist op grond) en kreeg daar die kroezen erop. Naar verloop van tijd ben ik 5 cm moeten verdiepen en heb ik moeten mijn lood hoger hangen om nog beet te krijgen. Waarschijnlijk waren die kroezen gewaar dat daar een visserke zat en mocht het iets stiller gepresenteerd worden. Op het einde ben ik zelfs tot 10 cm op grond gaan vissen.

Ik het totaal ving ik 12 kroezen (500 - 1000 gram), 5 platjes, nen ondermaatsen bliek of 15 op 4 uur vistijd. Er zat een kleine 10 kilo vis in mijn net, ondermaatse vis meegerekend 10 kilo. Ik had mijn kodak niet bij (dus heel dit verhaal zul ja maar moeten geloven op mijn woord ).

Ik moet wel zeggen dat we niet aan de brug zitten op 26 juni dus dat die kroezen er van tussen kunnen vallen. In dat geval zal het blieken geblazen zijn. Ik ben in de namiddag nog eens gaan kijken wat verder waar twee oude ventjes zaten op de plekken waar ik zou voorstellen dat we ons zetten. Die ene had er al 14 gevangen in 90 minuten. Hij ving ook een mooie voorn (schepper) toen ik erop stond te kijken. Toen ik hem zag herbeazen zag ik een haak 16 of 14 dus zo'n fijne visser was het niet. Zijn dobber woog ook 4 keer te veel dus er zal wel wat vis te vangen zijn binnen twee weken. Waar ik zat was het 3 delen diep, verder zal het ook niet veel schelen maar neem voor de zekerheid 4 delen.

Tot 26 juni !

Tom