Hallo allemaal,
Mijn naam is Artie,ben 28 jaar.Ben getrouwd en woon nu al inmiddels 7 jaartje in ned.In het begin toen ik last kreeg van deze zwelleingen,dacht men eerst dat het komt door de klimaats verandering,want in suriname heb je een tropisch klimaat.Want mijn schoonbroertje had daarvan in het begin(zeg maar de eerste maanden toen hun naar ned kwamen)ook last van,maar toen is het weer overgegaan en sindsdien geen zwellingen meer.Ik had elke keer gezwollen lippen,pijn en ontsteking in de keel,waardoor ik niets kon slikken.dikke armen en benen,voetzolen,ruggemerg die zeer pijnlijk was,kon niet eens rechtop lopen.
Je bent de hele dag actief,ga je s avonds slapen,volgende dag word je wakker met een dikke voetzool of dikke wangen,echt niet prettig,vooral niet voor mijn partner,hij had er moeite mee,hij dacht dat hij ergens voor schuldig was,of het door kou kwam.Hij is toen een verwarmings element gaan halen,maar dat werkt ook niet.Op een gegeven moment was het zo erg,dat ik helemaal niet kon lopen,had dikke benen en voetzolen.Hij droeg mij in de middernacht op zijn rug mee naar de huisarts.Daar kreeg ik een verwijzing naar het umc ziekenhuis.De behandelend arts gaf mij een of andere medicijn waardoor het erger werd.Mijn ogen werden dik,lippen,armen,gezicht,´sochtend stapte ik weer naar de huisarts,die verwees mij meteen naar de EHBO.Daar werd ik meteen opgenomen in de intensief keer.Toen hebben ze mij een of twee zakken plasma toegediend en de zwelling hield op,hij werd niet meer dik,maar het heeft wel bijna een week geduurd voordat mijn lichaam weer normaal werd.
Sindsdien ben ik een jaar in behandeling geweest in het UMC bij internist Schurink(huid infectie ziekten,afdeling interne geneeskunde).Op verzoek en aanraden van de internist moest ik de pil stoppen en sindsdien werden de aanvallen minder.Ik kreeg elke keer tavegil,voorgeschreven.Tot op het moment dat ze achter gekomen zijn dat ik angio oedeem heb.Ik heb toen c1 estrasseremmer voorgeschreven meegekregen en een briefje waarop stond dat ik een spoed behandeling moet krijgen als ik deze aanvallen krijg.Hiermee moet ik dus meteen naar de EHBO als ik voel dat ik de aanvallen krijg,dan krijg ik het meteen toegediend en de zwelling houd op,maar het duurt wel een dag dat mijn lichaam weer op gang komt.Ik heb in sept 2007 een hernia operatie gehad en sindsdien zijn de aanvallen geringer geworden.De artsen kunnen hier niets aan doen,ik moet hiermee leren leven.Het is voor mij heel moeilijk om aan een baan te komen,aangezien ik dit heb en ook nog de beperkingen van de hernia.Want ik moet voor mijn eigen veiligheid aangeven dat ik angio oedeem heb,en dat ik bij elke aanval meteen naar de ehbo moet voor zo een infuus.
Heeft iemand hier ook moeite mee,want ik baal van het thuis zitten.
Ik heb nu al inmiddels 7 jaartjes Heriditaire Angio Oedeem.Het is niet prettig om het te hebben,maar moet ermee leren leven,toch ben ik dik tevreden dat er toch een middel bestaat die het kan verminderen,waardoor het niet erger word.Mijn partner stelt mij gerust dat het goed komt,van dat je ook moet inzien dat er nog gevaarlijke zieten zijn.Sommige mensen zijn handicap,kunnen niet lopen of zien,of hebben kanker,allerlei soort ziektes.Dat ik een normaal mens ben,alleen met bepaalde beperkingen.