Administratie
Een niet-anonieme administratie die zich volledig richt op het oplossen van alle onderlinge geschillen en zich als bufferzone opstellen tussen verongelijkte siters en Dirk. Dit zal maar een klein groepje worden, hoogstens zes, om het overzichtelijk te houden en een zo’n goed mogelijke samenwerking met de anonieme administratie te bewerkstelligen.
Goed idee, ik zou zeggen oneven aantal i.v.m. stemmen bij twijfel, en Dirk met vetorecht uiteraard. Hierin zou ik zeker Tazar opnemen, vanwege zijn ervaring hiermee bij Tetrinet, en omdat hij eerlijk en objectief, en analytisch sterk is.
Zelf wil ik hier best in als bemiddelmonster, maar dat is aan alle anderen en als jullie een beter groepje vinden, ook prima
Voor de onenigheid die daarnáást nog ontstaat is dus deze tweede administratie (ik noem het nog altijd graag de SS-admin, mehe, ik wilde dat ik hier een groene grijns had), die er op toe ziet dat mensen zich aan de regels houden, en bemiddeling kan bieden bij onenigheid en stokerij. Dan is het ook wel zo handig dat we die pb's kunnen bewaren en bekijken, lijkt me.
Akkoord met de bemerking dat het niet de bedoeling is dat deze mensen zich bezighouden met het bijhouden of lezen van andermans pb's, enkel in zeer strenge verdenking zou dit doorgegeven mogen worden aan de webmaster die als *enige* het recht mag hebben deze in te kijken.
Ook dit heb ik gelezen van de hand van Ghostwriter. Zijn systeem is nogal ingewikkeld, maar wel het overwegen waard.
De administratie blijft gewoon haar werk doen maar concentreert zich op werken goedkeuren en niet op relschoppers en soap-toestanden. Daarnaast komt er een
'raad van wijzen' die bestaat uit Dirk, 1 administratielid en 3 leden die minimaal 2 jaar lid zijn met onbesproken gedrag. Die drie leden blijven annoniem net zoals de administratie EN ze zijn slechts voor 6 maanden of maximaal 1 jaar lid van de raad van wijzen. Daarna worden ze vervangen door 3 nieuwe mensen. Dit gebeurd at random uit een pool van leden die 2 jaar lid zijn of langer en van onbesproken gedrag zijn. De taak van deze raad is om stemming uit te brengen als er een probleem is met een lid of een peter. Zij bemoeien zich verder niet met het goedkeuren van werken of wat dan ook dat met de taken van de administratie te maken heeft. Zij zijn een vorm van rechters die oordelen nadat ze alle feiten kennen en dus 3 stemmen kunnen uitbrengen. Deze 3 mensen weten niet van elkaar dat ze tot de raad van wijzen behoren en hebben ook zwijgplicht tijdens en ook na hun aanstellingsperiode. Een lid van de raad dat die regel breekt en openbaar begint te discussieren over een probleem dat is zonder pardon permanente verwijdering van de site. De vuile was wordt niet buiten gehangen.
*
Ja, qua PB's ben ik het ermee eens dat wij in ieder geval niet het recht hebben deze in te kijken, dat is Dirk's recht alleen.
Enerzijds trekt het idee me aan dat de leden elkaar niet kennen omdat ze elkaar zo niet kunnen beinvloeden, maar de geschiedenis leert ons dat jury's vaak het verstandigste besluit nemen als ze onderling kunnen overleggen.
Maar het is iets wat hij zou kunnen overwegen
Juist een raad der wijzen (RDW) dei bekend is bij de mensne zou verschillende voordelen kunnen hebben.
- het werkt preventief: men weet dat de site serieus wil omgaan met onwenselijk gedag
- mensen die zich onheus bejegend voelen door een ander, kunnen zich tot de RDW wensen en zo worden de Admin en Dirk ontlast van alle shit.
Zichtbaarheid heeft dus grote voordelen.
Pas iets uitpluizen als er door iemand om gevraagd wordt, is ook wel zo redelijk: overal komt onenigheid voor, en dat is vaak ook gezond. En vaak lost dat zichzelf dan ook weer op. Daar heeft de RWD dan ook niets mee te maken.