Waar vind ik de regelementen i.v.m. berging. Wanneer aanvaard je berging ( en reding ) - wie wordt eigenaar van een geborgen vaartuig. Waarom zo lang mogelijk op het vaartuig blijven , wat als je een tros aan neemt van een sleepdienst - een reddingsdienst - een binnenvaart - een pleziervaartuig.

Met deze vraag ben ik op onderzoek gegaan met onderstaand resultaat.

Een in detail uitgewerkte studiedag met deskundigen zou niet misplaatst zijn om deze materie te behandelen. Ik heb dit voorgesteld aan de VPF, doch mocht nog geen reactie ontvangen.

From: Ringelberg, Henk (VVA)(DZL)

[mailto:h.a.r.ringelberg@dzl.rws.minvenw.nl]

(Geachte heer Pattyn,

Dank voor uw mail omtrent info rond berging en redding.

In algemene zin wil ik u voor regelementering verwijzen naar de websites www.overheid.nl en www.vts-scheldt.net.

Wat het bergen van vaartuigen betreft zijn er een aantal zaken aan de orde.

Zoals u bekend is de schipper/kapitein altijd verantwoordelijk voor zijn vaartuig. Als hij/zij in problemen geraakt kan hulp worden aanvaard, maar dit heeft (meestal)financiele consequenties. Hulp kan komen van de aanwezige reddingsmaatschappij in de regio(ivm het redden van mensen), andere schepen die in de buurt van het in moeilijkheden zijnde vaartuig zijn en (professionele) bergers.

Een belangrijk aspect hierbij is hoe eigenaren van (plezier)vaartuigen zijn verzekerd. Indien in de polisvoorwaarden is opgenomen dat eigenaar ook is verzekerd voor het bergen van gave en goed dan zijn achteraf minder vervelende financiele consequenties te verwachten. Het aanspreken van een professionele berger (via verzekeringsagent)kan het snel in gang zetten van de berging

in ieder geval bevorderen.

Is men hiervoor niet verzekerd dan kan dit in een voorkomende situatie het volgende betekenen.

Redding van mensen is zoals u weet een verplichting van iedere burger.

Het bergen van het verlorene kan, zoals eerder gesteld, in gang worden gezet als vaartuig is verzekerd (e.e.a. loopt meestal via verzekeringsagent/expert).

Indien niet dan betekent het dat de eigenaar zelf opdraait voor de kosten die de berging met zich meebrengt. Aanvaardt hij/zij de consequenties hiervan niet dan kan het betekenen dat de beheerder van het (rijks)vaarwater het vaartuig onder de in Nederland geldende Wrakkenwet plaatst en de kosten op de veroorzaker/eigenaar worden verhaald. Hiervoor moet wel aan een aantal voorwaarden zijn voldaan. B.v.

het

vaartuig moet zijn gezonken of direct gevaar opleveren voor de reguliere vaart.

Het aanvaarden van de consequenties voor het bergen van het vaartuig speelt op het moment waarop daartoe (mondeling/schriftelijk) opdracht wordt gegeven.

Men blijft ook in dit geval eigenaar van het schip. Een andere situatie treedt op als de overheid het vaartuig of wrak onder de Wrakkenwet plaatst.

In een dergelijke situatie wordt de overheid (tijdelijk) eigenaar.

De kosten van bergen worden via de overheid verhaald op de eigenaar.

Als er financieeel is voldaan wordt het eigendom teruggegeven.

Het zo lang mogelijk op een vaartuig blijven dat in de problemen verkeert, moet persoonlijk worden beoordeeld op grond van de eigen veiligheid.

Advies is in ieder geval om via de 'kanalen' vroegtijdig melding hiervan te maken.

Ik hoop u tot zover voldoende te hebben geinformeerd.

Met vriendlijke groet,

Henk Ringelberg

(crisiscoordinator RWS Zeeland)